Stress.

Tjohej Tjohopp! :D Idag har jag verkligen inget vettigt att skriva om (vad jag vet), så jag tänker berätta lite om min dag så får vi se vad det slutar :)
Spännande nästan jämt ;)

Dagen har rullat på i en takt som jag inte kan definiera om den gick snabbt eller långsamt? Den gick helt enkelt. Hade bara 3 lektioner så det var rätt chill ändå (borträknat att jag åkte vid 6 idag på morgonen) :)

Första lektionen hade vi religion där jag fick reda på mitt prov. UIHFOEKUASDHGU. Typ så. Okej, inte såå illa, men fick fortfarande frdsuijfmoirws-känslan.
Fick "arga"-av mig på glas&keramiken sen, där jag lekte kreativ och försökte att "måla" på glas. Ehm.. Kan inte måla. Kan bara kluddra krummelurer och krimmelikrokar. Skit samma.
Sedan hade vi arbetsmiljö&säkerhet, där vi pratade om stresshanteringar och konflikter.


När vi pratade om stresshanteringar fick vi komma på olika saker för att göra så att man blir mindre stressad. Ganska självklara grejer, men tyckte det var bra så tänkte dela med mig av det här med :)

* Säga Nej!
* Sova ordentligt
* Äta regelbundet
* Ta tid till sång man tycker om och är roligt
* Ha framförhållning Använda almanacka t.ex. och planera i förväg
* Struktur
* Be om hjälp
* Prioritera!!
* Umgås med vänner
* Stänga av tv, dator, musik mm
* Stanna upp, koppla bort, andas
* Skratta!

Det var några saker :)
Sedan pratade vi om de vanligaste orsakerna till konflikter och hur man kan förebygga konflikter. Tyckte det också var bra, så det hamnar här :P hah

Orsaker:
* Missförstånd
* Bristande kommunikation
* Värderingar
* Personliga motsättningar

Hur man förebygger:
* Möten
* Direkt kommunikation
* Skilja på sak och person
* Kunna ta kritik
* Inte säga: "Du är.." eller "Du gör.."
Utan "Jag upplever.." eller "När du.."
* Öppenhet. Våga säga sin sak
* Skratta
* Respekt

Tycker sånt är intressant :)
Visste ni btw att sen 1986 har stressfallen ökat med 50%? Och ungdomar i åldrarna 15-19 som känner sig stressade har trefaldigats. Sjukt.

Jag är en sån människa som har stressat alldeles för mycket i mina dar. Många vårar i rad nu, har jag varit så stressad (mestadels över skolan men även över annat), så att jag har fått svåra besvär med magkatarr. Förra våren var första gången på flera år som jag inte fick magkatarr, och jag tror faktiskt att det beror mycket på att jag hade så otroligt roligt med mina kompisar i skolan så att jag liksom glömde bort eller bara inte tänkte på att jag hade sjukt mycket att göra. Jag skrattade bort all den tid där jag vanligtvis hade gått runt och haft ågren över allt jag var tvungen att göra och fixa. Stor del av dagen gick åt att ha roligt ist.

Så att umgås med kompisar och skratta mycket, är något jag verkligen rekommenderar till dem som känner sig stressade. Visst man kan tycka att man inte har tid att träffa sina vänner för att man har så mycket att göra. Men det handlar om att prioritera.

Det blev visst lite vett av inlägget iaf! :D haha där ser man! Men det var nog allt jag hade att säga nu :)

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0