30 dagar med bloggen - Vad är kärlek?

Vad är kärlek?
För mig är kärlek allt! Det är det viktigaste i mitt liv, och jag lever för det.
Hela mitt liv är baserat på kärlek. Mitt liv grundades av kärlek. Jag har alltid varit älskad, och alltid känt mig älskad. Kärlek har många ansikten. Min familj, mina vänner och inte minst Jesus.


Kärlek är mer än bara fina ord som man säger till någon man tycker om. När man verkligen älskar någon är det viktigt att visa det, att det inte bara blir ord. En relation är ständigt pågående, och måste vårdas. Det går inte att säga "jag älskar dig" bara en gång och tro att det räcker. Man behöver ständig påminnelse. Man ska inte ta sin partner för given. En relation blir vad man gör det till. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Kärleken lämnar ingen oberörd. En stark känsla. Något värt att kämpa för. Har man kärlek, har man allt. Man behöver inget mer än det.


Några saker som jag tycker är viktigt i en relation:

Något som oftast kommer naturligt är attraktion. Om man inte är attraherad av sin partner är något fel. Sånt styrs inte av utseendet (okej, kanske till en del), utan det styrs mycket utav känslor. Man tycker oftast att sin partner är den finaste på jorden. Så är det bara. Även om man känner sig så extremt skräpig så man skäms, så tycker oftast ens parten att man fortfarande är den finaste som finns. Man blir lite halvt blind av kärleken för all "fult" finns inte när man är kär, man ser bara det fina i människan. Kärlekens glasögon!

Kommande saker hänger mycket ihop, och är A och O i en relation.


Att kommunikationen i en relation fungerar är något utav det viktigaste som finns. Ens partner ska vara ens bästa vän. Man ska kunna prata om allt, oavsett vad det handlar om. Men man måste också kunna njuta av tystnaden och känna lugnet med personen i fråga, utan att det känns märkligt. Att man kan känna att det är okej att bara sitta i soffan och glo på tv utan att behöva säga något. Att tystnaden kan kännas naturlig utan att man får paniktankar om att man måste prata non stop.

Och i och med att snacket flyter är det oerhört viktigt att ha tillit till varandra. Att kunna lita på varandra och dela saker som är viktigt för en, och vara säker på att ens innersta tankar bevaras i förtroende hos den andre. Att man kan vara varandras bästa vän. Man ska också kunna känna sig så säker med sin partner så man inte behöver tvivla på att personen i fråga är trogen tex. Att kunna lita på att den andra alltid finns där för en. Inte ta för givet, det är en helt annan sak.

Att vara ärlig mot sin partner är det som avgör mycket om relationen kan funka eller inte. Att vara oärlig eller ljuga är så fruktansvärt lågt. Det kan vara det värsta man kan göra. Även om det kan göra ont, så är det alltid bäst att berätta sanningen och vara ärlig, än att ljuga ihop någon smörja eller leva med, eller i en lögn. Man ska kunna vara ärlig med hur man känner, och kunna säga vad man önskar och behöver. Den andra partnern ska också kunna ta det med. Att kunna prata och ärligt säga hur man tänker och tycker.

Respekt. Det säger väl sig själv? Hur ska ett förhållande kunna fungera om man inte respekterar varandra? Det håller liksom inte. Tror inte jag behöver säga något mer om det. Det ska vara en självklarhet. För att det bästa av två världar ska mötas och kunna synka ihop bra, krävs att man ska kunna respektera varandra och ge varandra en ärlig chans att förklara vad som är viktigt för en och för att man ska trivas i det man går in i. Genom att man berättar vad som man tycker är viktigt och hur man tänker och vilka prioriteringar man har, lär man sig väldigt mycket om sig själv och lär sig ännu mer om vad som faktiskt är viktigt för en själv. Och att man respekterar den andra för hur den tycker och tänker. Alla är olika. Men det gäller att få det att funka så att ens olikheter matchar med varandra istf att förstöra.

Allt det här mynnar ut i att man kan känna sig trygg i relationen och det är då man riktigt kan vara sig själv och njuta av varandra. Att kunna plocka fram det bästa hos varandra. Min pappa sa till min mamma i
ett spontant tal på deras bröllop: "Jag tycker om den jag blir när jag är med dig. Du får mig att bli den man jag vill vara".

Så, något av de viktigaste sakerna i en relation är att man bägge tar sitt ansvar för att få det att fungera. Att man samarbetar. Talar och lyssnar, att man är lyhörd och omtänksam. "It takes two to tango". Det funkar inte bara att den ena anstränger sig. "En relation är som en planta, som man måste vattna och ta hand om för att den ska kunna leva, växa och blomma"


Ooookej.. Känner att jag kanske kan ha spårat ur ämnet nu.. Detta va kanske inte precis svaret på "vad är kärlek?", men det var nått iaf :P


Störst av allt är kärleken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0